با سلام
صف یکی از راه حل های هوشمندانه ای است که در علوم مختلف از جمله کامپیوتر در هنگام مواجهه با محدودیت ها جهت غلبه بر آن استفاده می شود . هرچند ممکن است این مفهوم در جامعه امروز ما به درستی به کار گرفته نشده باشد و حتی در مواجهه با صف ها شاهد بی عدالتی بوده باشیم و یا از بودن در صف خاطره بدی داشته باشیم (مانند من که در ایام نوجوانی دوچرخه ام را حین ایستادن در صف داخل مغازه نانوائی دزدیدند!) و در نهایت از آن متنفر باشیم، اما باید قبول کنیم که صف ها در صورت پیاده سازی صحیح، می توانند از هرج و مرج و بی عدالتی و مشکلات جانبی ناشی از آن جلوگیری کنند.

طی ماه های اخیر سایت رپیدگیتور محدودیت های زیادی را در هنگام دانلود بر روی اکانت های پریمیوم (به خصوص اکانت های پرمصرف) اعمال کرده است. به نحوی که معمولا به صورت همزمان امکان دانلود بیش از یک فایل فراهم نیست و در صورت دانلود همزمان فایل بعدی، با خطا مواجه می شویم. البته ما در این خصوص از تعداد زیادی اکانت استفاده کرده ایم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز کاربران باشیم
. در برخی موارد که یک کاربر تعداد زیادی لینک را به صورت همزمان به سیستم ارسال می کرد و یا مجموع درخواست کاربران بیشتر از محدودیت های اکانت های موجود می شد، تعدادی از درخواست ها با خطا روبرو میشد. در چنین مواردی جهت تبدیل لینک می بایست کاربر با فاصله زمانی مجددا تلاش نماید تا در صورت امکان لینک ها تبدیل شوند. چنین رویه ای قطعا سخت و ملالت آور خواهد بود.
حدود ده روز پیش محدودیت های سایت رپیدگیتور سخت گیرانه تر از قبل شد و البته پنل این سایت هم در طی ۲۴ ساعت با اختلال روبرو شده بود. بنابراین در رپیدپارس به دنبال راه حل جدیدی برای تبدیل لینک گشتیم که ابتدا یک راه حل جدید که مناسب به نظر می رسید انتخاب و پیاده سازی شد. این راه حل مشکلات قبلی را مرتفع کرد، اما در کمتر از ۴۸ ساعت ده اکانت ما مسدود و بیش از ۴ میلیون تومان ضرر کردیم.
با توجه به نیاز و مصرف بالای کاربران از این سایت، اقدام فوری برای تکمیل سیستمی کردیم که مدت ها پیش در پی طراحی و آماده سازی آن بودیم. بالاخره پس از حدود ۲ روز کار شبانه روزی و بی وقفه، سیستم صف اختصاصی رپیدگیتور آماده و تست و سپس جایگزین سیستم قبل شد. ابتدا با ۳ و سپس با ۱۰ اکانت جدید فعال شد تا بتوانیم نیاز کاربران را پاسخگو باشیم.
در روزهای بعد بهینه سازی های متعددی باتوجه به بازخورد کاربران و لاگ های ثبت شده در سیستم و مانیتورینگ شبانه روزی این صف انجام شد. در سیستم فعلی باتوجه به تعداد بالای اکانت ها و پیاده سازی الگوریتم پیچیده در این صف، طی ۵ روز ابتدایی تمام لینک های سالم کاربران به صورت ۱۰۰٪ تبدیل شده اند.
این صف بگونه ای طراحی شده است که در زمان وجود ظرفیت، لینک شما به سرعت تبدیل و عملا وجود صف حس نخواهد شد. همچنین اگر در لحظه ارسال لینک، لینک های زیادی در حال تبدیل باشند و عملا ظرفیت و امکان تبدیل لینک نباشد، برخلاف حالت قبلی، لینک شما در یک صف قرار گرفته و در اولین فرصت و اولویت، تبدیل و در اختیار شما قرار می گیرد. حتی اگر لازم باشد، ربات مدیریت صف، بارها و بارها برای تبدیل لینک شما تلاش خواهد کرد تا بتواند در نهایت از تبدیل لینک شما مطمئن گردد. بدین صورت شما کافی است لینک های خود را به سیستم بسپارید و از تبدیل لینک ها در همان لحظه (و یا آینده بسیار نزدیک) مطمئن گردید.
پیاده سازی سیستم صف به این سبک نه تنها نسبت به قبل موجب آزار و اذیت شما نخواهد شد، بلکه همواره لینک های شما را با اطمینان و سرعت بالا (به خصوص در زمان های پیک درخواست ها) به صورت عادلانه و تضمین شده تبدیل خواهد کرد.

با آرزوی جلب رضایت بیشتر شما عزیزان – مدیریت رپیدپارس