با سلام
طی سال های گذشته ما بارها و بارها از کاربران خود درخواست کرده ایم که از دانلود منیجر IDM به خاطر مشکلات آن به خصوص در نسخه های کرک شده و دستکاری شده، استفاده نفرمایند.
هرچند درخواست عدم استفاده از این دانلودمنیجر صرفا توسط رپیدپارس نبوده است و بارها این موضوع را در سایر سایت های دانلود مشاهده کرده ایم.
متاسفانه میزان استفاده از این دانلود منیجر به خصوص نزد کاربران ایرانی بالاست. علت آن هم شاید مربوط به سرعت پایین اینترنت و کیفیت پایین خدمات ISP های ایرانی باشد که در ازای هر پورت، سرعت کمی را ارائه می دهند. حال این دانلود منیجر با ایجاد تعداد زیاد و نامتعارف پورت سعی می کند سرعت را بهبود بخشد. از طرفی این دانلود منیجر سعی می کند با نشان دادن سرعت لحظه ای تاحدی غیرواقعی، عملکرد خود را به گونه ای متمایز و سریعتر از سایر دانلود منیجرها نمایش دهد تا کاربر به استفاده از این دانلود منیجر ترغیب شود. در حالی که تعداد فایل و پورت همزمان هر فایل و در نتیجه تعداد پورت همزمان بر روی یک سرور در تعداد بالا، ممکن است به علت ایجاد سربارهای جانبی، حتی باعث کاهش سرعت و افزایش زمان نهایی دسترسی به فایل ها گردد. با افزایش تعداد پورت، سربار مصرف کاربر و همپوشانی دیتا (در زمان رسیدن دیتا مدنظر در نقاط ابتدا و انتهای بازه ی هر پورت) که عملا در دانلود مینجرها و همچنین وب سرورها قابل کنترل نمی باشد (و هیچ مکانیزمی هم در برای آن در پروتکل ها تعبیه نشده است)، باعث افزایش شدید مصرف پهنای باند کاربر و افزایش هزینه ی پرداختی بابت حجم اینترنت خواهد شد. این موضوع به خصوص در ایران که اکثر سرویس ها به صورت حجمی و با هزینه ی بالا ارائه می شود، باعث افزایش هزینه پرداختی شما کاربران خواهد شد.
به غیر از این موضوع، دانلود منیجر IDM دارای باگ های بسیار زیادی می باشد که در سایت اصلی این محصول نیز به تعداد زیادی از آن ها اشاره شده است که به گفته ی سایت رسمی آن، این مشکلات در نسخه های کرک شده و دستکاری شده، افزایش می یابند:
http://www.internetdownloadmanager.com/register/new_faq/functions_main.cgi?mode=1
البته با کمی سرچ در گوگل می توانید به نتایج بیشتری در رابطه با مشکلات IDM پی ببرید.
اما مشکل جدیدی که ما در سمت وب سرورهای خود مشاهده کردیم، کانکشن های بسیار زیاد و سیل آسا از سمت IP برخی از کاربران بود. در بررسی این مشکل، متوجه شدیم که برای یک یا چند فایل (معمولا یک فایل)‌ از سمت IP کاربر تعداد زیادی کانکشن روانه سرور می شود. در ادامه هیچ دیتایی بر روی این کانشکن ها رد و بدل نمی شود و پس از مدت زمانی کانشکن ها بسته می شود. عملا با این کار (که فرض ما بر ناخواسته بودن آن از سمت کاربر است)، منابع سرور درگیر می شود و در برخی موارد هم ممکن است باعث اختلال در سرویس دهی به سایرین گردد.
در ابتدا با مسدود کردن دسترسی IP برخی از این کاربران و ارسال ایمیل هشدار بابت این مشکل و دریافت بازخورد از آن ها متوجه نکته ی مشترک در میان این کاربران شدیم: استفاده از IDM کرک شده!
در ادامه سیستمی طراحی شد که به صورت خودکار در وب سرورها، این کانکشن های غیرعادی را تاحد زیادی تشخیص و IP های مربوطه را تا مدت زمانی کوتاهی مسدود می کند که تاحد زیادی باعث کاهش بروز چنین مشکلاتی شده است.
پس از اعمال این سیستم تعداد کمی گزارش مشکل از سمت کاربران دریافت کردیم که IP آن ها مسدود شده بود و نکته ی مشترک بین اکثر این کاربران همچنان استفاده از IDM بود!
لذا بازهم طی تجربه ی بیش از ده ساله ی خود در تست و بررسی دانلود منیجرهای مختلف، به همان نتیجه ی توصیه ی عدم استفاده از این دانلود منیجر رسیدیم!
متاسفانه شاهد هستیم علیرغم این همه خواهش از کاربران، هشدار در پایین بخش تبدیل لینک و حتی درخواست از آن ها در ایمیل های پشتیبانی، همچنان شاهد استفاده از این دانلود منجیر پرباگ توسط کاربران هستیم که هم در سمت سرور برای ما مشکلاتی را ایجاد می کند و هم در سمت کاربران علاوه بر تحمیل هزینه ی اضافی به کاربر، برای کاربر ایجاد مشکل می کند.
لذا از این به بعد جهت حفظ کیفیت دسترسی سایر کاربران به خدمات سایت، در صورت ادامه ی این روند توسط برخی از کاربران و در صورت مشاهده ی تکرار این مشکلات در سمت سرور، علاوه بر مسدود کردن دائمی IP کاربر خاطی، احتمال مسدود شدن دائمی اکانت (بدون بازگشت هزینه) نیز وجود خواهد داشت.
در پایان توصیه می کنیم علاوه بر استفاده از آنتی ویروس های جدید و آپدیت شده، از دانلود منیجر رایگان و بدون نیاز به کرک و دستکاری زیر استفاده نمایید. این دانلود منیجر طی بیش از ۱۰ سال تجربه و تست ما،‌ دارای مشکلات و باگ های بسیار کمتری نسبت به سایر دانلود منیجرها بوده است و همچنین در سمت کاربر نیز منابع کمتری را مصرف می کند:
www.westbyte.com/ida

 

مطلب تکمیلی:
مطلب بالا به هیچ عنوان منع استفاده کاربران از دانلود منیجر IDM (به خصوص نسخه همراه با لایسنس قانونی) نمی باشد.
ما به هیچ عنوان قصد جلوگیری از دانلود کاربران توسط این دانلود منیجر را نداریم. از لحاظ فنی هم امکان تمایز بین دانلود منیجر ها و انسداد یک برنامه نیز وجود ندارد زیرا دانلود منیجرها تاحد امکان سعی می کنند در هنگام دانلود عملکرد خود را شبیه مرورگرهای رایج شبیه سازی کنند. هرچند بازهم تاکید می کنیم هدف ما به هیچ عنوان مسدود کردن این برنامه نیست.
مطلب بالا صرفا براساس تجربه ی ۱۵ ساله ی ما در دانلود از طریق دانلود منیجرهای مختلف و همچنین تجربه ی به دست آمده ما از بررسی مشکلات کاربران طی ۱۰ سال گذشته در رپیدپارس می باشد. در این مطلب سعی شده است که برخی از مشکلات این دانلود منیجر از طریق سایت اصلی آن معرفی شود. به عنوان مثال در لینک سایت اصلی، مورد ۷ مربوط به عدم تکمیل در ۹۹٪ و یا ۹ مربوط به خراب شدن فایل ها در حین دانلود می باشد که به اذعان سایت اصلی، این مشکلات در نسخه های کرک و دستکاری شده افزایش می یابد و ممکن است با خرید لایسنس قانونی کاهش یابد. ممکن است افزایش باگ ها و مشکلات در نسخه های کرک شده، به عمد توسط تیم نرم افزاری این محصول جهت ترغیب کاربران به خرید نسخه ی قانونی انجام گرفته باشد.
در ادامه ی معرفی مشکلات، در مطلب قبلی ما سعی کردیم که یک جایگزین راحت و با رابط کاربری و امکانات مناسب تر به کاربران معرفی نماییم که در صورت تمایل از آن استفاده نمایند.
بازهم تاکید داریم که ما استفاده کنندگان از این دانلود منیجر را به هیچ عنوان تهدید به مسدود کردن اکانت یا IP نکرده ایم. این تهدید صرفا بابت آن دسته از کاربرانی بوده است که از نسخه ی دستکاری شده و کرک شده ی این دانلود منیجر استفاده می کنند و البته دانلود منیجر آن ها، دچار باگ یاد شده (باز کردن تعداد کانکشن بیهوده و بی مرز) شده باشد. البته ما تمام تلاش خود را داشته ایم که جلوی ادامه ی این روند را توسط نسخه های معیوب این دانلود منیجر بگیریم تا سرویس دهی به سایر کاربران دچار افت کیفیت نشود. از طرفی مانند هر سرویس دهنده ی دیگر، اگر کاربری با اصرار بر استفاده از یک نرم افزار معیوب، قصد آسیب رساندن به سرویس ما و همچنین سایر کاربران را داشته باشد، مجبور هستیم از ادامه ی سرویس دهی به او، خودداری نماییم.
امیدواریم کاربران این تلاش ما و توصیه های ما را در جهت دریافت سرویس بهتر و با کیفیت تر تلقی نمایند.