با سلام
طی سال های اخیر پرداخت های اینترنتی، به صورت کامل جایگزین روش های سنتی نظیر کارت به کارت در سایت رپیدپارس شده است.
جهت تنوع درگاه ها و همچنین داشتن جایگزین در مواقع خرابی یک گذرگاه، در همان سال های اول سه گذرگاه تهیه گردید.
معمولا گذرگاه های اینترنتی به صورت تایید دو مرحله ای کار می کنند. یعنی پس از انجام تراکنش موفق توسط کاربر و ارسال به سایت پذیرنده (رپیدپارس)، ابتدا صحت پرداخت از طریق رابط کاربری بانک چک می شود (تایید اول) و سپس در صورت تایید بانک، اکانت کاربر شارژ خواهد شد. در پایان نیز تاییدیه ای از سمت ما به بانک ارسال می شود (تایید دوم).
اگر به هر دلیلی مثل قطع شدن ارتباط کاربر (بسیاری از مواقع به علت قطع شدن اینترنت کاربران) و یا کندی و یا اختلال بین سرور بانک و سرور ما(معمولا به خاطر اختلالات ارتباط اینترنتی سرورهای خارج از کشور با سرورهای بانک در ایران) طی مدت زمان کوتاهی ، این دو مرحله تایید انجام نگردد، پرداخت توسط بانک ناموفق تلقی خواهد شد و مبلغ در فاصله زمانی کوتاه (معمولا کمتر از یک ساعت و حداکثر طی ۷۲ ساعت) به حساب کاربر برگشت خواهد خورد.
متاسفانه این ویژگی در طراحی اولیه گذرگاه بانک پاسارگاد (توسط این بانک) در نظر گرفته نشده بود. به محض انجام پرداخت و در همان صفحه ی بانک، مبلغ از حساب کاربر کسر می شد و کاربر موظف به پیگیری پرداخت می بود. حال اگر به دلایل ذکر شده مراحل پرداخت تا انتها توسط کاربر طی نمی شد و یا اختلالی در ارتباط با بانک به وجود می آمد، مبلغ به حساب کاربر برگشت داده نمی شد.
عملا ما نیز از پرداخت کاربر مطلع نمی شدیم. در صورت گزارش این مشکل توسط هر کدام از کاربران، علیرغم وقت گیر بودن پروسه چک کردن دستی پرداخت ها از طریق پنل بانک، ما براساس وظیفه ی خود تا دریافت نتیجه نهایی، پرداخت کاربران را بررسی می کردیم و در صورتی که پنل بانکی مان پرداخت را تایید می کرد، اکانت کاربر را در اسرع وقت شارژ می کردیم.
اخیرا متوجه شدیم متاسفانه در موارد بسیار کمی طی سال های گذشته، کاربران مشکل خود را مطرح نکرده اند و علیرغم کسر مبلغ، اکانت شان نیز شارژ نشده است.
با توجه به اهمیت این موضوع برای ما و جلوگیری از ضایع شدن حق کاربران، پروژه ای را جهت بررسی کلیه تراکنش های کاربران طی بیش از ۶ سال فعال بودن گذرگاه پاسارگاد سایت طراحی کردیم.
همزمان نیز برای پیگیری این مشکل با بانک پاسارگاد تماس برقرار کردیم. خوشبختانه اخیرا سیستم پرداخت دومرحله ای نیز در این بانک فعال شده است که البته باید توسط مدیر سایت درخواست شود! که متاسفانه این موضوع اطلاع رسانی نشده بود!
طی هفته گذشته پس از تماس ها و مکاتبات مکرر، درگاه پاسارگاد سایت ما نیز به صورت دومرحله ای تبدیل شد تا از این پس خیالمان از این بابت راحت باشد.
در پروژه بررسی تراکنش ها، برنامه ای طراحی شد که اطلاعات تمام تراکنش های موفق را (از پنل قدیم و جدید بانک) دریافت و تمام آن ها را به دقت آنالیز و بررسی می نماید. تعداد ۳۳ فایل اکسل با حجمی بیش از ۵۵ مگابایت حاوی بیش از ۵۷ هزار رکورد از پنل بانک دریافت و خط به خط آن چک شد.
در ادامه تمامی پرداخت های موفقی که تاکنون شارژ نشده اند پیدا شد.
خوشبختانه تعداد این تراکنش ها کمتر از پیش بینی اولیه ما بود.
طی ساعات گذشته تمامی این پرداخت ها تایید و شارژ اکانت ها انجام شد.
جزئیات تراکنش و شارژ این پرداخت ها برای تمام کاربرانی که پیش از این پرداخت آن ها تایید نشده بود، از طریق ایمیل اطلاع رسانی گردید. (ممکن است ایمیل ما به پوشه اسپم ارسال شده باشد)
رپیدپارس